Ružomberský hlas
  • Štvrtok 25. apríl 2024
  • 0:0:0
  • Online:

RUŽOMBEROK (Michal Domenik, foto rkhlas) - Znovu sme po istom čase oslovili poradcu primátora Ružomberka pre infraštruktúru Tomáša Mišoviča. Témou nášho rozhovoru bol aktuálny stav prác na výstavbe diaľnice D1 Hubová-Ivachnová. Súčasťou tohto úseku je aj tunel Čebrať, ktorého razenie nás tiež zaujímalo. V lete minulého roka sa konečne po viac ako troch rokoch znovu začala výstavba úseku diaľnice D1 Hubová–Ivachnová, vrátane razenia tunela Čebrať. Aký je aktuálny stav a postup prác? „Razenie tunela pokračuje podľa harmonogramu, je vyrazených viac ako 1200 m v oboch tunelových rúrach. Zatiaľ nenastali žiadne zásadné komplikácie, ktoré by ohrozili napredovanie prác. Obyvatelia celkom iste vidia, že sa realizujú ďalšie potrebné práce napríklad aj na násypoch. Vyťažený materiál z východnej strany tunela sa presúva na stavebné objekty pri Likavke a Ivachnovej. So zhotoviteľom sme riešili drobné technické veci. Taktiež sme trvali na zlepšení organizácie nákladných vozidiel stavby, ktoré sa pohybujú hlavne v Likavka a v Ružomberku. Momentálne za začína proces územného konania o zmene územného rozhodnutia a ďalšie povoľovanie zmenenej trasy diaľnice.“
Je teda avizovaný termín dokončenia - polovica roku 2022 - reálny?
„Nateraz si myslím, že áno. Všetko nasvedčuje tomu, že sa to v lete roku 2022 stihne dokončiť. Práce pokračujú v dobrom tempe a nasadenie kapacít na stavbe je citeľné. Uvidíme, ako bude pokračovať ďalšia projekčná príprava zmenenej trasy, v prípade Národnej diaľničnej spoločnosti totiž nikdy neviete predpokladať vývoj udalostí.“
Odkedy sa bude raziť tunel Čebrať aj zo západnej strany, aký bude mať na to vplyv nesúhlas obyvateľov Hrboltovej?
„Začiatok prác zo západnej časti bude až po vydaní nového územného rozhodnutia a stavebného povolenia, keďže v tejto časti dochádza k zmene trasy diaľnice. Práve v tejto časti bude dôležité, ako NDS zvládne pripraviť potrebné projekty. Prijatý časový harmonogram počítal so začiatkom razenia z východu, a neskôr zo západu. No a k Hrboltovej, predpokladám, že kvôli odvolaniam môže začiatok razenia zo západu trvať trochu dlhšie. Budú to stále rovnaké požiadavky obyvateľov Hrboltovej, ktoré sa týkajú tunela Čebrať, tie im ale ministerstvo životného prostredia už v rozhodnutí ministra o odvolaní zamietlo.“
Máme informácie, že mesto a obce mali výhrady k územnej dokumentácii. V akom stave je územné konanie na novú trasu úseku Hubová–Ivachnová?
„Ako som už spomínal, vo veľmi krátkej dobe očakávame začatie tohto konania. V rámci vyjadrovaní sme mali výhrady k plneniu podmienok, vyplývajúcich zo záverečného stanoviska EIA. Tieto výhrady sme prerokovali s ministerstvom dopravy a Národnou diaľničnou spoločnosťou. Riešenia, ako zabezpečiť plnenie prijatých podmienok sme, dúfam, našli. Počas územného konania budú následne zapracované do nového územného rozhodnutia. Kľúčové pre náš región je vybudovanie križovatky diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 pred Ivachnovou, táto plnohodnotná križovatka je dôležitá aj pre odklonenie tranzitnej dopravy z obce Likavka a mesta Ružomberok. Predstavenie technického riešenia tejto križovatky sľúbila NDS do konca apríla - dodám, že tohto roka. No a mali by sa začať práce na dynamickej zelenej vlne. Do konca leta očakávame, že by mohlo byť územné rozhodnutie vydané a aj právoplatné.“

Vyhľadávanie

Štvrtok 25. apríl 2024
0:0:0
Online: