Ružomberský hlas
  • Štvrtok 25. apríl 2024
  • 0:0:0
  • Online:

RUŽOMBEROK (Michal Domenik, foto rkhlas) - Kapacita hlavných ciest v Ružomberku je násobne prekročená, upozorňuje dopravný expert Tomáš Mišovič... Dlho očakávaný moment, ktorý má sčasti pomôcť ťažko skúšanej dopravnej situácii v Ružomberku, sa blíži. Minulý týždeň, po dokončení rekonštrukcie všetkých svetelných križovatiek na hlavných cestách v meste, spustili nastavovanie a ladenie dynamickej zelenej vlny. „Stavebné práce na križovatkách sú úplne dokončené, každá križovatka má okrem najmodernejšej techniky aj bezbariérové úpravy a dopravné značenie, potrebné pre ľudí so zdravotným hendikepom," povedal exkluzívne pre Ružomberský hlas dopravný expert a poradca primátora pre infraštruktúru Tomáš Mišovič.
Podľa jeho slov, počet vozidiel tak začal byť regulovaný už od Žiliny, ale aj Popradu. „Rozumiem laickej otázke, prečo sú zápchy, keď bol spustený základný variant zelenej vlny. Niekde však tie vozidlá čakať musia, keďže kapacita cesty je násobne prekročená. Preto sa stavia diaľnica, aby sa kapacita zväčšila,“ pokračuje vo vysvetľovaní T. Mišovič.
Zelená vlna podľa neho zvýši dopravnú priestupnosť mesta bez toho, aby sa v ňom tvorili súvislé kolóny. Keď auto vojde do mesta po hlavnej ceste, malo by ním bez väčších komplikácií prejsť. To isté platí pre smery z Dolného Kubína, Banskej Bystrice, či našich miestnych ciest.
Dôležitá poznámka. Zelená vlna ešte nie je plne funkčná. Spustili sa uplynulý týždeň časovače na všetkých semaforoch, proces sa práve v týchto dňoch nastavuje a dolaďuje. „Nasledovať bude programovanie nastavenia signálnych plánov dynamickej zelenej vlny. Tento proces bude trvať približne do konca septembra. Potom sa znovu zvýši priepustnosť mesta, premenlivé nové signálne plány budú totiž reagovať na aktuálnu situáciu v reálnom čase,“ dopĺňa uznávaný dopravný odborník.
Ako ďalej pre naše noviny hovorí, systém bude doladený a plne funkčný o viac ako mesiac. Potom bude nasledovať ďalšia etapa, ktorá má tiež pomôcť redukovať kolóny v meste. Ňou bude rozšírenie cesty od križovatky pri Supre až po benzínku OMW, čo sa má podľa dohody realizovať budúci rok, keď bude doriešené odvodnenie lokality.
„Po dokončení tohto rozšírenia bude dynamická zelená vlna na svojom maxime, aby sme vedeli my, obyvatelia Ružomberka, zvládnuť ešte stále trvajúcu výstavbu diaľnice, a rovnako tak aj plánovanú výstavbu obchvatu Ružomberku rýchlostnou cestou R1 – Ružomberok, juh.“
Ďalšou, konečnou súčasťou dynamickej zelenej vlny v Ružomberku a zvýšenia dopravnej priepustnosti hlavných ciest sú pripravované odbočovacie pruhy na ceste I/18 do Štiavničky a Liptovských Sliačov. „Tie sú súčasťou územného rozhodnutia a pripravovaného stavebného povolenia, a budú realizované v krátkom čase. Úlohou zmeny tohto vodorovného dopravného značenia je zrýchlenie dopravného toku áut, ktoré sa zasekávajú ešte pred samotnou križovatkou pri Supre,“ poznamenal Mišovič.
Pre Ružomberský hlas odhadol, že celý proces budovania dynamickej zelenej vlny v našom meste si podľa odhadov vyžiadal náklady na úrovni viac ako tri milióny eur. Všetky procesy sú súčasťou tzv. kompenzačných opatrení za meškajúcu výstavbu diaľnice, a do realizácie ich presadila ružomberská radnica, platí ich štát cez Národnú diaľničnú spoločnost a realizuje zhotoviteľ diaľnice (OHL-ŽS a Váhostav, teda Združenie Čebrať), ako aj spoločnosť Siemens, ktorá projekt zelenej vlny navrhla.
Ružomberok, ako dodal Mišovič na záver, je prvým a zatiaľ jediným mestom na Slovensku, kde sa takýto projekt na báze najmodernejšieho systému riadenia dopravy v celom meste realizoval. Zároveň sme jediným sídlom v krajine, ktoré má všetky svetelné križovatky komplexne zrekonštruované.

Vyhľadávanie

Štvrtok 25. apríl 2024
0:0:0
Online: