Ružomberský hlas
  • Piatok 19. apríl 2024
  • 0:0:0
  • Online:

LEŠTINY/RUŽOMBEROK (Stanislav Surový, foto Anna Tomčíková) - Práve v zimnom čase okolo Vianoc máme viacej času na sledovanie programov vo vysielaní televízie. Tých umeleckých azda o to viac, že príležitosti na verejné uvádzanie divadiel a koncertov nie sú. Celý kultúrny a umelecký svet, nielen hudobný, si v minulom roku pripomínal 250. výročie narodenia velikána hudby Ludwiga van Beethovena.
Ku dňu jeho narodenia 17. decembra prevzala RTVS vysielanie priameho prenosu koncertu z jeho rodného mesta Bonnu. Úžasnú umeleckú bravúru, tak vlastnú ako i orchestra, v ňom predstavil ďalší hudobný génius Daniel Barenboim.
Pod vedením aj klavírnym obsadením tohto Argentínčana sa niesla celá atmosféra koncertu. Avšak bez divákov, bez odozvy, v tichu. Príznačné pre túto dobu a ešte viac pre Beethovena samotného. Príliš skoro stratil sluch a svoje najväčšie diela komponoval úplne hluchý. Zato sa snažil pod vlastnou taktovkou uvádzať v ich premiére. Priam šialený aplauz po skončení svojej 9. symfónie s Ódou na radosť nepočul. Museli ho, keď nastal potlesk, pri dirigentskom pulte otočiť k publiku, aby ho aspoň videl. Túto svoju vrcholnú skladbu, ktorej motív máme aj v hymne Európskej únie, nikdy nepočul. Určite by sa do podobného, ak nie aj väčšieho, potlesku ponoril i jeho 3. klavírny koncert a Osudová symfónia, v podaní West-Eastern Divan Orchestra a priameho televízneho prenosu. Klavírny part hral samotný dirigent Daniel Barenboim a zároveň viedol orchester. V oboch skladbách bez partitúry, poznajúc každú notu jednotlivých nástrojov v orchestri.
Beethoven pochádzal z chudobných pomerov ako najmladší z viacdetnej rodiny.
Svojou genialitou sa usadil na najvyššom poschodí kultúrneho mrakodrapu ľudstva.
Od svojho 22. roku života sa natrvalo usídlil vo Viedni. Pri svojich koncertoch navštevoval Bratislavu aj Dolnú Krupú. V tom čase pôsobil vo Viedni aj úspešný právnik Mikuláš Zmeškal. Pôvodom z oravskej obce Leštiny sa ako zdatný interpret v hre na violončelo venoval aj organizovaniu hudobného života. Zvládal aj hru na čembalo, klavír a husle. Haydn aj Beethoven ho zaraďovali medzi svojich blízkych priateľov. Jednu svoju skladbu venoval osobne jemu.
“Tu, milý Zmeškal, dostávate moje priateľské venovanie, ktoré by Vám malo zostať ako priateľská spomienka na naše dlhotrvajúce priateľstvo...Pretože vo Viedni patríte k mojim najdávnejším priateľom,” píše mu Beethoven.
Dochovalo sa medzi nimi viac ako 150 vzájomných listov a odkazov. A tu je stopa. Jedna z Beethovenových skladieb je napísaná na Zmeškalovom hlavičkovom papieri. Vzniká dohad, či sa preto aj Beethoven náhodou v samotných Leštinách neocitol. Aristokratický rod Zmeškalovcov mal tam storočiami svoje sídlo. Pre evanjelickú cirkev postavili aj známy artikulárny drevený kostolík.
Geografická poloha Ružomberka je jedna z najvýznamnejších z hľadiska dopravnej infraštruktúry aspoň tisícročie. Ak bol teda Beethoven v neďalekých Leštinách, musel nutne prejsť aj Ružomberkom. Samozrejme dohad, ale i možnosť. Každopádne vstúpil do nášho mesta mnohokrát. Svojím dielom. David di Fiore, Zuzana Zahradníková, Martina Priesolová, Peter Pekarčík, Martin Tomek, Janka Bednáriková, Martin Jurčo, či Andrea Ballová a Martin Krakovský, sú len niektoré mená z výrazných postáv hudobného života v našom meste. Nielen svojím interpretačným umením.
...
--- celý článok si môžete prečítať v Ružomberskom hlase č.1/2021 ---

Vyhľadávanie

Piatok 19. apríl 2024
0:0:0
Online: