Ružomberský hlas
  • Piatok 19. apríl 2024
  • 0:0:0
  • Online:

RUŽOMBEROK (Michal Domenik, ilustračné foto rkhlas) - Obyvateľov štyroch obcí Ružomberského okresu čakajú po dokončení diaľnice okolo mesta veľmi ťažké časy. Začalo to tým, že sme nedávno oslovili Národnú diaľničnú spoločnosť s otázkou, v akom štádiu je príprava výstavby úseku D1 Turany-Hubová. Najprv si priblížme, čo nám odpovedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Jej slová si následne rozoberieme do detailov a preložíme do laickejšej reči.
„Pre úsekD1 Turany – Hubová aktuálne zabezpečujeme vypracovanie dokumentácie pre následné posúdenie za účelom vydania rozhodnutia orgánu štátnej vodnej správy v zmysle vodného zákona. Jej súčasťou bude okrem iného aj Správa o hodnotení podmienok podľa vodného zákona, ktorá bude následne predložená Okresnému úradu v Žiline ako súčasť žiadosti o vydanie rozhodnutia. V tomto okamihu žiadosť OÚ v Žiline zaevidovaná. Vyššie uvedené rozhodnutie vydané orgánom štátnej vodnej správy bude podkladom k žiadosti pre vydanie územného rozhodnutia stavby.“
Ďalej pre RH dodala, že „NDS postupuje v ďalšej príprave na základe výsledku procesu EIA v zmysle záverečného stanoviska MŽP SR, ktoré odsúhlasilo variant s tunelom Korbeľka a Havran, s SSÚD Švošov a s viacerými ekoduktami. Termíny ďalších krokov prípravy priamo súvisia s úspešným ukončením procesu územného konania stavby ako aj zabezpečením finančného krytia projektu. Pre začatie výstavby tejto náročnej stavby je nevyhnuté získať všetky potrebné povolenia, aby prípravné procesy prebehli v rámci zákonných lehôt a neboli podávané rozklady v konaniach.“
Tomáš Mišovič, odborník na dopravu a poradca primátora Ružomberka pre infraštruktúru pre RH hovorí, že „príprava úseku D1 Turany-Hubová je pre nás veľkým sklamaním. Sme zúfalí z toho, ako nie je možné dospieť s príslušným rozhodnutím úradov, k územnému rozhodnutiu a stavebnému povoleniu. Na rozdiel od NDS si myslíme, že je to predovšetkým ich zodpovednosť za zlé rozhodnutia.“
Krátko z histórie. Na úsek D1 Turany-Hubová bolo vydané právoplatné záverečné stanovisko EIA s vybratým variantom – tunelmi Korbeľka a Havran – ešte 9. februára 2018. Tento dokument už bol rozhodnutím podľa správneho poriadku, čiže, nemá odporúčací, ale záväzný charakter.
„Ako sme predpokladali, obce v okolí Turian neboli so svojimi námietkami úspešné a environmentálne posúdenie jednoznačne určilo variant do ďalšej projektovej prípravy a realizácie. Potom, po našom tlaku, keď primátor Ružomberka a starostovia dotknutých obcí požadovali okamžité zahájenie projekčných prác, sa 30. mája 2018 na rokovaní s vtedajším ministrom dopravy a vedením NDS podpísal dodatok k projekčnej zmluve, pretože bolo potrebné pripraviť dokumentáciu pre územné rozhodnutie na tunelový variant podľa záväzného záverečného stanoviska,“ pokračuje T. Mišovič.
Podľa jeho slov, spracovateľ pripravil projekt pre územné rozhodnutie až v druhej polovici roku 2019, čiže po viac ako roku. „Táto dokumentácia však vôbec nezodpovedala záverečnému stanovisku EIA, v projekte napríklad svojvoľne zmenili kategóriu tunela niektoré ďalšie stavebné objekty.“
Už v roku 2019, tesne pred voľbami, sme žiadali o doloženie príslušného súhlasu štatutárov NDS, alebo ministerstva dopravy, nič také však nemali, tvrdí T. Mišovič. „Dôsledkom tejto absurdnej svojvoľnej zmeny bol v októbri 2019 podaný návrh na ministerstvo životného prostredia na opätovné posudzovanie EIA. Tak sme sa dožili šialenosti, že sme mali znovu posudzovať tento úsek, čo naša krajina environmentálne posudzuje už najmenej 20 rokov. Tento nezmyselný postup NDS šokoval veľmi veľa ľudí aj na samotnom ministerstve životného prostredia. Toto konanie sa, chvalabohu, podarilo zastaviť pre procesné chyby v januári 2020.“
Vo februári 2020 – ako vysvetľuje ďalej odborník na dopravu – aby bola verejnosť uistená, že nehrozia žiadne negatívne vplyvy, rozhodol Okresný úrad v Žiline na základe stanoviska Výskumného ústavu vodného hospodárstva vykonať tzv. vodnú EIA podľa vodného zákona.
„V súčasnosti máme október 2021, čiže po viac ako roku a pol NDS stále zabezpečuje vypracovanie projektovej dokumentácie podľa vodného zákona. Najväčším problémom však je, že toto nové vodné posudzovanie sa robí na projekt, ktorý nie je v súlade so záverečným stanoviskom veľkého procesu EIA z roku 2018. To znamená, že navrhnuté svojvoľné zmeny bude nutné opätovne posúdiť.“
Následne T. Mišovič pripája zásadnú vetu: „Bohužiaľ, dôsledkom týchto, pre nás nepochopiteľných postupov a údajných projekčných „vylepšení“ je to, že územné rozhodnutie nebude vydané ani najbližšie tri roky.“
Ako ďalej konštatuje, výsledkom je skutočnosť, že ďalších niekoľko rokov nebude dobudovaná diaľnica D1 a doprava bude smerovať cez naše dolnoliptovské obce, najmä Hubovú, Ľubochňu, so zasiahnutými dedinami Švošov a Stankovany.
„Od februára 2018, odkedy máme záverečné stanovisko EIA, sme sa dodnes nepohli ani o milimeter. Ubehlo viac ako tri a pol roka (42 mesiacov) a výsledok je nulový. A nasledujúce tri roky sa to nezmení, keďže sa budú na ministerstve životného prostredia znovu posudzovať zmeny. Od záverečného stanoviska ubehne 6 rokov, aby sme sa vôbec dopracovali k územnému rozhodnutiu.“
Zhrňme si to úplne laicky. Ak sa dostavia a otvorí diaľnica pri Ružomberku (Hubová-Ivachnová) do avizovaného termínu – koniec roku 2023 – potom sa kolóny, ktoré už dlhodobo poznajú vodiči pri našom meste, presunú do Hubovej, Ľubochne, Stankovian, popri Švošove.
...
(celý článok si môžete prečítať v Ružomberskom hlase č.19/2021)

Vyhľadávanie

Piatok 19. apríl 2024
0:0:0
Online: